چرا سرو اچ پی؟

انواع سرور HP و شناخت آنان برای انتخاب بهترین محصول مورد نیاز کسب و کار شما هدف این مقاله است، اما قبل از نگاه کارشناسی به انواع سرور HP بد نیست نگاهی کنیم به دلایل استفاده از سروهای اچ پی:

سرور HP محصولی قابل اطمینان شرکت اچ پی است. این شرکت علاوه بر تولید انواع سرور HP به تولید بسیاری دیگر از تجهیزات پیشرفته و حرفه ای شبکه، کامپیوتر، چاپگر و سایر فناوری های پیشرفته شهرت دارد.

با توجه به موضوع اصلی مقاله می­توان به شکل خلاصه دلیل بررسی انواع سرور HP و برخی علل اقبال سرور اچ پی را موارد زیر برشمرد:

  •       تنوع محصول در انواع سرور HP، انتخاب کسب و کارهای بزرگ، کوچک و متوسط را آسان نموده است.
  •       اچ­پی در بیش از 160 کشور فعالیت دارد، این یعنی فراهم بودن سرورهای اچ­پی تقریبا در هر مکان و زمان.
  •       هدف شرکت سازنده، تولید سیستم های پیشرفته و مدرن همراه با تکنولوژی روز است، که مهیا شده است.
  •       سرورهای اچ پی سازگاری خوبی با نرم افزارها و سیستم عامل های مختلف حتی open source دارد.
  •       انواع سرور HP قابلیت ارتقاء همراه با توسعه­ی کسب و کار شما را دارند.
  •       در کنار قابلیت اطمینان بالا و ریسک پایین استفاده، کاربری سروهای HP به آسانی میسر است.
  •       شرکت HP با ابداعات جدید خود، سرورهایی تولید کرده، که مطابق با ساختارهای مختلف در شبکه است.
  •       علاوه بر تمام این مزایا، می­توان گفت: سرورهای اچ­پی در مقایسه با سایر محصولات قیمتی رقابتی دارد.

 

نگاهی سریع به انواع سرور HP

در نگاهی سریع می­توان مهم ترین انواع سرور HP با نگاه به موارد استفاده در سازمان های مختلف را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  •       سروهای سری ProLiant ML که آن­ها را تاور و یا ایستاده هم نامگذاری می­کنند.
  •       سری­های ‌ProLiant DL که همان سرورهای رکمونت اچ پی هستند.
  •       سری ProLiant Blade، سرورهایی که به تیغه­ای معروفند.
  •       و البته فریم سرور های ماژولار که سری Synergy نام دارند.

همچنین در انواع سرور HP مدل های مانند:  HPE Apollo، HPE Superdome Flex، HPE SimpliVity، HPE Edgeline، HPE Cloudline و HPE Composable Rack را هم می­توان نام برد، که برای فعالیت‌های تخصصی در شبکه بی­نظیر می­باشند.

بررسی دقیق­تر انواع سرور HP را از مدل­های با کاربرد خاص و تخصصی آغاز می­کنیم و در ادامه به بررسی موشکافانه انواع سرور HP در سری­های پر کاربرد و مزایای آن برای انواع کسب و کارها می­پردازیم.

 

      HPE Apollo 4510 یکی از انواع سرور HP

 

HPE Apollo: این دسته از سرورها با نگاه به تحلیل اطلاعات پیچیده و محاسبه پردازش‌های بزرگ (HPC) وبهینه‌سازی شده‌اند. سرورهای نامبرده، علاوه بر رک های محاسباتی و ذخیره سازی دارای امکانات شبکه، منبع تغذیه و فن می­باشند. همچنین افزایش و کاهش مقیاس عملکرد نسبت به حجم تجزیه و تحلیل داده ها، ذخیره سازی موضوعات و محاسبه و عملکرد در حجم بالای کار از برتری­های دیگر این سری می باشند. سیستم سرمایشی برای در این سری از انواع سرور HP آبی می­باشد، که هزار برابر بهتر از ایجاد سرمایش توسط هوا است. این سرورها  در محاسبات گروهی و در فضای ابری خصوصی حدود 200% بیشتر عملکرد دارند. سرورهای HPE Apollo علاوه بر چگالی بهینه دارای کارایی بسیار بالا است و مناسب برای سازمان­های است که نیازمند به پردازش­های پیچیده می­باشند.

HPE Superdome Flex: در انواع سرور HP این نمونه، نقطه عطفی در پردازش نرم افزارهای حیاتی، شتاب بخشی به تحلیل داده ها، هوش مصنوعی و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) است. معماری ماژولار و موازی شده HPE Superdome Flex راه را  برای رشد و استفاده در فضاهای کوچک آسان کرده است.

HPE SimpliVity: شرکت SimpliVity از جمله شرکت های متمرکز بر روی مبحث “hyperconverged infrastructure” بود که تقریبا سه سال پیش شرکت HPE به خرید آن شرکت اقدام نمود. اچ­پی نرم افزار و سخت افزار این محصول را با سرورهای پیشرو در صنعت یکپارچه کرده و آن را به به انواع سرور HP اضافه نمود. در سیستم های hyperconverged ، پردازش، ذخیره سازی و شبکه را به صورت یکپارجه عرضه می­شود. یکی از ویژگی های اصلیِ HPE SimpliVity، آسان بودن استفاده از آن و ادغام آن با VMware است. همچنین این سرور اچ پی  بخش بزرگی از ویژگی های data availability و disaster recovery را پشتیبانی می­کند. بیشتر HCIها این کارها را به third party می­سپارند، ولی  HPE SimpliVity خود ارائه آنها را به عهده گرفته است.

HPE Edgeline: این سرور HP همه­ی ساختارهای OT و IT را در سطح سازمانی ترکیب کرده و زیر ساخت های این سرور به شکلی طراحی شده است که با توجه به نیاز شما امکان ورود به ظرفیت بالا داده ها و تجزیه و تحلیل را فراهم کند.

HPE Cloudline: طراحی انعطاف پذیر این سرور اچ پی، استفاده­ی آزاد و منعطف آن را برای دیتاسنترهای ابری لذت بخش کرده است. به این خاطر است که در بین انواع سرور HP، سرورهای HPE Cloudlineبرای تامین‌کنندگان سرویس های ابری گزینه­ای مناسب است. دیتاسنترهای بزرگ را با این سری سرورهای HP می­توان ساخت و عملیاتی کرد. ویژگی نمونه­ی چنین دیتا سنتری، منعطف بودن در پردازش های مورد نیاز برای ارائه خدمات مناسب به مشتری است.

سرورهای منعطف و ترکیب پذیر HPE Composable Rack

HPE Composable Rack: شاید به شکل خلاصه بتوان آن را پلتفرمی ابری، اختصاصی و باز نامید که با قابلیت ترکیب پذیری فعال به سازمان ها امکان راحتی استفاده و پویایی بالا را می­دهد. متغیرهای محلی این رسته از انواع سرور HP با کاهش چشمگیر کارهای دستی، چابکی را افزایش می­دهد و تجربه یک مدیریت یکپارچه قدرتمند را در سراسر زیرساخت مهیا می­کند.

در ادامه برای کمک به خرید سرور مناسب کسب و کار شما به بررسی کاربردی انواع سرور HP برای استفاده در سازمان­ها با ابعاد متفاوت سازمانی می­پردازیم.

سرورهای ProLiant ML

اگر میخواهید بیشترین استفاده را از فضاهای کوچک داشته باشید، یا فعلا علاقه مند به خرید رک نیستید، مثلا امکان اقتصادی یا  فضای مناسب آن را ندارید، اگر یک سازمان کوچک یا متوسط هستید که می­خواهید خرید اولین سرور خود را تجربه کنید، به شما سری های  ML را پیشنهاد می­کنم.

البته این همه­ی انگیزه های سازمان­ها برای انتخاب این گزینه از انواع سرور HP نیست. این سری از سرور اچ­پی به خوبی با کارت‌های تصویر و دیگر سخت‌افزارها سازگار می­شوند و خروجی‌های قابل قبولی را برای متصل شدن به انواع مانیتورهای مختلف و دیگر تجهیزات را دارند، که این خصوصیات ProLiant ML آن را به یک راهکار مناسبت برای علاقه مندان به داشتن یک ایستگاه کاری قوی برای اجرای نرم افزارهای سنگین گرافیکی یا پردازشی تبدیل کرده است.

 

شاید با توضیحات بالا کمی نگران توسعه­ی کسب و کار خود در صورت استفاده از این سری از انواع سرور HP شده­اید. اما این سری به نوبه خود قابل توسعه و بزرگ شدن با کسب و کار شماست. در سری ‌ProLiant ML از سرورهای اچ پی، می‌توان تا دو پردازنده را در مادربرد سرور استفاده کرد. رم های این سری از سرورهای HP را تا یک ترابایت نیز می­توان ارتقا داد. اگر می­خواهید همه­ی نرم‌افزارهای مجازی‌سازی را در اختیار داشته باشید، از امکانات امنیتی  و مدیریت قوی سرور بهره ببرید همچنین نیاز شما پشتیبانی از همه­ی سیستم عامل‌ها و بردهای تخصصی مانند iLO است نگران انتخاب این سری از سرورهای اچ پی نباشید. راحتی نصب نرم‌افزارها در این نوع از انواع سرور HP مثال زدنی است. ماژول های امنیتی کامل است و شما می­توانید تا مدت زیادی نگرانی برای  توسعه سازمان و یا شعب خود نداشته باشید.

     سرور ایستاده(Tower)  HPE ProLiant ML110 GEN10

سرور ایستاده(Tower)  HPE ProLiant ML110 GEN10

با این که این مدل سرور را نیز می­توان به صورت ایستاده در رک نگهداری کرد ولی نقطه ضعف و نگرانی عمده در این سری از سروهای HP این است که، به هر حال اگر روزی سازمان شما نخواهد از سرورهای Tower یا ایستاده استفاده کند، نیاز به تغییر زیادی در اتاق سرور و تجهیزات شبکه دارید.

سری های ‌ProLiant DL

مهم ترین متفاوت این سری با سری های ML رک مونت بودن است. این سری به صورت افقی در رک قرار می­گیرند و معمولا از سرورهای سری ProLiant ML قوی تر هستند. این سری سرورها گروه گسترده­ای از انواع سرور HP را شامل می­شوند. بیشتر نسل­های سرور اچ پی تولید و توسعه­ی مدل های این سری را تجربه کرده اند. به همین دلیل است که بیشتر کاربران شناختی که از انواع سرور HP را دارند، خلاصه شده به این سری از تولیدهای شرکت اچ­پی است.

در این سری به آسانی امکان نصب تمامی قطعات سخت‌افزاری جهت افزایش قدرت، امنیت و ذخیره‌سازی برای شما مهیا می­باشد. و مدل های متفاوت ProLiant DL از آخرین فناوری‌های سخت‌افزاری شرکت HPE پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به موارد نامبرده تقریبا انواع کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای متوسط و بزرگ که امکان تهیه تجهیزات مناسب رک و اتاق سرور را دارند مخاطبان این سری پر طرفدار هستند. تاکنون هم استفاده گسترده صنایع و سازمان­های مختلف باعث شده است که این سری از سرورها رتبه اول را در بیشترین تعداد فروش داشته باشند.

از نظر سازگاری با انواع نرم افزارها و سیستم عامل ها نیز ‌ProLiant DL ها از سیستم عامل‌های شرکت HPE و مایکروسافت پشتیبانی کنند. این سری همانند بخش دیگری از انواع سرور HP امکان نصب سیستم عامل‌های منبع بازی نظیری Linux را نیز  دارند.

سرور های رکمونت سری ProLiant DL طیف گسترده ای از انواع سرور HP را شامل می شوند.

حتی برخی مدل ها از این سری را(به عنوان نمونه: HPE ProLiant DL360/380/560/580) به عنوان سرورهای مورد استفاده در رایانش ابری به کار می­گیرند. مدل­ های نامبرده با امکان بکارگیری دو و چهار پردازنده و بیش از بیست عدد نود و شش اسلات رم قدرت این سری از انواع سرور HP را نمایان می­کنند.

سری ProLiant Blade

انواع سرور HP راهکارهای متفاوتی را برای سازمان­ها با ابعاد متفاوت ارائه می­دهند. سری ProLiant Blade یا سرورهای تیغه­ای راهکاری برای سازمان­های بزرگی است که میخواهند سرورهای بیشتری در رک خود داشته باشند و از فضای رک استفاده بهینه کنند.

این نوع از سرور HP از نظر فنی، نرم‌افزاری و امکانات سخت‌افزاری کاملا شبه به  ‌ProLiant DL هستند. با این تفاوت که از نظر فضا کمی متفاوت اند، این سری از سرورهای اچ پی به صورت عمودی (تیغه‌ای) در رک قرار می‌گیرند. شاید بتوان آن ها را باختصار به این شکل تعریف کرد: سرورهایی با همان امکانات و مزیت های سری DL که  مهم ترین علت استفاده از آنها این است که می­توان فضای کمتری را به ‌این سرورها اختصاص داد و در نتیجه تعداد بیشتری از سرورها و تجهیزات شبکه را در فضایی کمتر جا داد.

در بین انواع سرور HP سری ProLiant Blade را با نام سرورهای تیغه ای نیز می­شناسند

سری Synergy

بررسی انواع سرور HP که به اینجا می­رسد لحظه­ای برای لذت بردن از معماری بی نظیر و طراحی اصولی این محصول است.

 

بنیان اصلی HPE Synergy با رویکرد Composable بودن بنا شده است.

برخی معتقدند آنچنان دوراندیشی در مفهوم معماری این دستگاه نهفته است، که تا قرن ها نیازهای هرگونه پردازش و امکان افزایش سخت افزارهای لازم را تامین خواهد کرد. این معماری با دو قطعه اصلی به نام های HPE Composer Synergy و HPE Synergy Image Streamer امکان مدیریت، نظارت و پیکربندی تمامی جنبه های کارکردشان را فراهم خواهند کرد.

در بین انواع سرور HP این دستگاه ترکیبی از سخت افزار پردازشی، نرم افزار، شبکه و ذخیره ساز می باشد که باعث ایجاد زیر ساخت Composable خواهد شد. همچنین باعث کاهش زمان پیاده سازی، کاهش پیچیدگی عملیات و کاهش هزینه های سازمان می گردد.

برخی مزیت های HPE Synergy عبارتند از:

  •       بهره وری بالا، مقیاس پذیر بودن، استفاده بهینه از فضا، ذخیره سازی ساده و منعطف بودن در پیکربندی
  •       بکارگیری Composer و نرم­افزار OneView که باعث ایجاد Software-Defined دیتا سنتر می­شود.
  •       استفاده از Composable Fabric و بهینه سازی ترافیک سوئیچ های Core و کم شد کابل کشی ها.
  •       استفاده از ذخیره سازهای ظرفیت بالا به خصوص در مدل های DAS,NAS و SAN .

 

در انواع سرور HP سری HPE Synergy امکان کار با پردازش‌های ابری در کنار مجازی‌سازی و هوش مصنوعی دارد همچنین این سرور امکان کار با شبکه‌های با سرعت بالا و ارتباط های بدون نیاز به سیم(وایرلس) را دارد. توانمندیهایی که HPE Synergy دارد قابل مقایسه با هیچکدام از انواع سرور HP نمی­باشد. این سری از سرورهای اچ­پی می­توانند از ظرفیت بسیار بالای رم‌ها و همچنین هاردهای SSD پشتیبانی کنند. در ضمن از انواع سرور HP فقط همین فریم سرور همه­ی هسته‌ها را کاملا به خدمت می­گیرد.

 

تصویری از نمای پشت  HPE Synergy 12000 Frame

  

خرید سرور از سری HPE Synergy  را به سازمان­هایی که تعدادی بیش از 10 سرور نیاز دارند را پیشنهاد می­کنیم. این خرید طلایی برای سازمان شما، علاوه بر کاهش هزینه های خرید (CAPEX)، صرفه جویی در هزینه های نگهداری و مدیریت (OPEX) به دنبال دارد.

انواع سرور HP و بررسی مدل­های متنوع آن محدود به این مقاله نخواهد شد، همچنین در این مقال قصدمان این بود که سرور های اچ پی را بیشتر از نظر کاربرد در کسب و کار و استفاده در سازمان مورد نقد و بررسی قرار دهیم و معروفترین بخش از سری های پرطرفدار را برای استفاده در سازمان­ها در ابعاد مختلف بررسی کردیم. ولی ماموریت خود را پایان یافته نمی­داینم. شما هم اگر میخواهید با ما همراه باشید و یا اگر علاقه­مند به بهره مندی از محصولات پر مخاطب این شرکت بزرگ می­باشید، علاوه بر مطالعه­ی سایر مقالات ما در مورد سرورهای HP، می­توانید با مشاوران ما تماس گرفته و در مدت زمان مناسبی، به انتخابی سودمند و مناسب با کسب و کار خود دست یابید.

پیام بگذارید

باور امن آکام

شرکت باور امن آکام، ارائه‌کننده انواع راهکارهای سازمانی امنیت و تجهیزات شبکه

شرکت

تماس با ما

طراحی، پشتیبانی و برندینگ: هورماه